Lättflörtad

Jag ser på teve i genomsnitt ungefär en till tre timmar i veckan. Det finns ingenting som jag känner att jag vill eller måste se så mest blir det att jag kanske slår på teven som sällskap medan jag äter. Oftast blir det nyheter, ibland blir det "Simpsons", eller "Family Guy" om det går. Ibland råkar jag halka in på någon intressant dokumentär som till exempel "Get up Stand up" som det kan tänkas att jag till och med ser klart på, men oftast stänger jag av teven direkt när jag har ätit klart.


Men det finns ett undantag. Om jag är hemma en lördag så går ungefär två av veckans tre timmar åt till att se på "Cold Case", eller "Kalla spår" som det heter på svenska. Svt2 visar nämligen dubbelavsnitt av denna eminenta serie mellan kvart över tolv och två på lördagsnätterna. Och jag kan helt ärligt säga att jag ser fram emot dem. Då kryper jag upp under filten i soffan, bunkrar upp med godis och te, och papper så klart. Jag gråter alltid en skvätt i slutet av varje avsnitt, det slår aldrig fel.


Jag vet inte vad det är med den här serien som gör att jag gillar den så mycket att mitt vanliga ointresse för teven helt försvinner och ersätts med någon slags barnslig iver. Men jag kan tänka mig att det dels beror på att de tar upp gamla fall och att de sedan hela tiden skiftar mellan nutid och dåtid. Beroende på årtionde fallet är ifrån kan man förflyttas tillbaka till 30-tal, 40-tal, 50-tal, ja ni förstår. Igår, till exempel, handlade första avsnittet om en homosexuell man som mördades 1964. Man fick en inblick (om än väldigt liten och osäker) i hur det var att vara homosexuell runt den tiden i USA, hur klubbarna var hemliga och hur polisen gjorde razzior mot dessa klubbar och spöade alla som befann sig där. Nu vet jag att serien är fiktion, men den känns autentisk. Den slår alla andra kriminalserier med hästlängder.


För övrigt spelas det alltid, och med alltid menar jag oftast, bra musik i avsnitten. Musik som dessutom varieras från olika årtionden beroende på vilket år fallet är ifrån. Lite godis och två timmar "Cold Case" och jag är nöjd med kvällen. Jag är så lättflörtad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0