"Vad gör man egentligen i Gävle"

Den frågan fick min pappa när han och mamma bodde på Hotel någonstans (de har sagt hundra gånger vart det var men med minne som en guldfisk är det inte lätt att komma ihåg sådana specifika detaljer). Det var en spydig ton i frågan som kom från en yngre kaxig kille från Varberg som var på pricken lik Gunde Svan. Pappa svarade lite kaxigt att på vintern kan man titta på Brynäs när de spelar i Läkerolarenan och på sommaren kan man gå på fotboll och se när Gefle IF spelar i allsvenskan. Visst har Gävlebor anledning att vara stolta när de talar om varifrån de kommer. Men varför har Gävle har alltid känts så tråkigt i mina ögon? När jag bodde i Uddevalla och folk frågade varifrån jag kom så ville jag alltid helst säga något mer spännande än Gävle - det kändes för medelmåttigt, så mitt emellan allt! Stockholmskomplex kan hända? Snarare hade jag nog hellre velat svara Luleå eller Umeå för då hade man ju kommit från Norrland på riktigt. Men Stockholmskomplexet försvann ganska fort och jag lärde mig efter ett tag att Umeå, Luleå och Gävle var samma sak i ögonen på Uddevallabor - det låg ju där uppe i Norrland någonstans. Snarare är Gävle mer känd än andra medelmåttiga städer som ligger mer neråt landet. Så fort jag nämnde Gävle så lyste folk upp och det började mumlas igenkännande om Bocken och Brynäs. Och guuuud vad alla tyckte att jag hade mysig dialekt för "Norrländska [!?] låter så charmigt - och intelligent" Som en kille sa till mig, men å andra sidan vet jag inte vad hans intentions var. Men stryk det, min poäng är att Gävlebor som faktiskt har en tendens att skämmas över sin födelsestad med mindervärdeskomplex, faktiskt måste sträcka på sig, hålla huvudet högt och skryta över alla saker vi har och som finns att vara stolt över! Och när man, som jag, har bott i en annan stad och kommer hem så kan man inte heller låta bli att förundras över hur vacker vår stad faktiskt är och hur mycket som händer i den. Ta en promenad längs Gavleån en vårkväll eller en sommardag, ta en tur i boulongern, en park mitt i centrum liksom (undvik dock duvbackens våtmarker). Cykla ut till högskolan eller sitt vid fontänen på stortorget och ät glass eller whatever.. Drick öl på någon av Gävles krogar och Pubar eller gå ut och dansa häcken av dig till klockan två och pys sen iväg på efterfest! För det är ALLTID efterfester på gång! Om du fortfarande inte uppskattar vår stad - prova att flytta till Uddevalla ett år och säg sen att du tycker att Gävle är tråkigt och fråga dig vad man kan göra här.


Kommentarer
Postat av: Tomas

Jag håller med dig där, det är minsan inget fel på Gävle. Visst, vi har inte Stockholms utbud, men det säger ju sig självt. Hursomhelst är inte Gävle sämre än någon annan stad med ungefär lika många invånare.
Jag tror att de flesta som är "trötta på Gävle" egentligen är trötta på sin egen situation. Helt enkelt för att de är uppvuxna i Gävle så tror de att tristessen beror på staden, när den snarare beror på brist på arbete eller nåt annat.. för när var det sist du hörde någon framgångsrik person med massor av grejor på gång som klagade på hur trist Gävle var? Min erfarenhet är iaf att det mest är arbetslösa och (infödda) studenter som gör det...

2007-06-19 @ 15:12:25
Postat av: Minna

Precis! Som jag va efter att jag hade pluggat.. Fungerade helt makalöst bra att flytta till en "verkligt" tråkig stad då uppskattade man gävle som tusan när man kom tillbaka.. =)

2007-06-19 @ 15:58:57
URL: http://simplysolo.blogg.se
Postat av: syrran

Jag håller faktiskt med. Gävle har en hel del att erbjuda ( om man nappar på dessa är upp till var och en) Det är bara lätt att bli " hemma blind " i sin egen stad... Det kan behövas lite distans för att lära sig att uppskatta den!

2007-06-19 @ 20:34:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0