"Såld" - ingen semesterlektyr

Jag läste precis ut boken "såld" av Vera Efron och Natasja T. Jag berättade det för en kompis som sa att hon skulle läsa den under sin semester i Grekland (eller var det nu var - inte Sverige i alla fall). Jag var tvungen att protestera högljutt (det va det ju inte egentligen eftersom jag pratade med henne på msn men ändå), för även om det låter egoistisk så kan man inte förstöra sin utlandssemester med att läsa om ryska unga tjejer som blir sålda som sexslavar till Sverige och andra europeiska länder där de blir instängda i en lägenhet, slagna, nerknarkade och våldtagna 30 ggr om dagen. Det är en jättehemsk historia baserat på ett verkligt människoöde, ett öde bland så många andra unga tjejer som har gått samma fasansfulla öde till mötes. Fattiga unga tjejer från landet luras utomlands med ett löfte om riktiga jobb och mycket pengar men istället blir de inlåsta och halvt ihjälslagna. Visst låter det hemskt av mig att rekommendera folk att inte läsa en så viktig bok på semestern men hur ska man kunna njuta av en välförtjänt semester när man läser om någon som sitter instängd och knappt får någon mat. Nä, läs "underbar och älskad av alla",  "Hål i huvudet" eller något annat lättsmält på semestern och spar den tyngre litteraturen till regniga dagar i höst istället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0