Den jag aldrig var

Nu har jag läst färdigt Majgull Axelssons "Den jag aldrig var". Jag älskar Majgull Axelsson! Jag började med "Aprilhäxan" för en massa år sedan, fortsatte med "Rosario är död", "Långt borta från Nifelheim" och "Slumpvandrig" Nu senast var det alltså "Den jag aldrig var", som även den är ett genialiskt mästerverk. Den handlar om två olika verkligheter hos en kvinna med två personligheter, MaryMarie. I den ena verkligheten har hon dödat sin man och nyss kommit ut efter sex år på Hinseberg och i den andra verkligheten lät hon honom leva. Vilken verklighet är riktig? Man får läsa möjliga brev, höra möjliga samtal och se möjliga minnen. Allt är möjligt eftersom man inte vet vad som är sant.


Jag förstår inte varför inte fler har upptäckt storheten med Majgull Axelsson. Hennes romaner är helt underbara. Sättet hon skriver på är nästan poetiskt och även fast man vill veta hur romanen ska sluta så vill man inte att den ska ta slut. Att skriva att "regnet viskar mot rutan" är ju bara helt fantastiskt! Om du ännu inte har upplevt Majgull Axelssons underbara romaner så gör det snart, gärna nu! Men ett tips är att inte börja med "Rosario är död" som är en dokumentärroman baserad på en verklig historia kring filippinsk barnprostitution och som är väldigt otäck och svårsmällt, men bra och viktig!

Slutligen vill jag säga att Majgull Axelsson är en klart underskattad författare fast det kanske är för att jag personligen tycker att hon är Sveriges bästa moderna författare som förtjänar mer uppmärksamhet, särskilt av den yngre generationen. Läs, läs, läs mina små puppor! Läs och bli amazed!


image132  image133  image134  image135  image136

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0