Komma ihåg, say what?

Jag läser Walter Ongs "Muntlig och skriftlig kultur". Förstår ni hur mycket man var tvungen att komma ihåg när människan levde i en muntlig kultur helt utan skrift!? Man var ju tvungen att kunna allt från minnet. Allt!


Jag hade varit så körd om jag levde i en sådan kultur, jag har ju svårt att komma ihåg mitt efternamn - fastän det finns nedskrivet.


Förstår ni att Iliaden och Odysséen från början var muntliga berättelser som inte skrevs ner förrän hundra år efter sin uppkomst. Förstår ni hur långa dom är!? Bara Iliaden är på 16 000 verser.


Och allt jag har i huvudet nu är: "Då går jag ner i min källare, där lever jag sällare", resten av texten har jag glömt. Underlig låt att få i huvudet så här på en måndag, men det finns väl sämre alternativ antar jag. Man får vara glad för det lilla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0